איך לא בוחרים שם למוצר-
חלק א:
אז...מה לא עושים כדי לבחור שם למוצר?
• 1. ארווווווךךךך.
שמות ארוכים מאד לא מומלצים למוצר/שרות שלכם.
מסבה זו בדיוק החליטו "הריבוע הכחול" (רשת הסופרמרקטים) לשנות ל"קו-אופ".
המטרה של שם היא שיהיה מצלצל, זכיר, קליט ויצליח להתגלגל לנו על קצה הלשון.
שמות ארוכים הם בדר"כ פחות זכירים, ויותר קשה למתג אותם.
שמות קצרים לעומת זאת (fox, sony,Apple ,Keds),
נתפסים לנו בקלות על הלשון ויותר קל להם לחדור לשוק.
חריגים: "פלייסטיישן", "סטארקיסט", ועוד שבהמשך נבין מדוע בכל זאת יש להם יתרון מסוים.
• 2. שורוק או קמץ קטן?
אל תבחרו שם שאנשים יתקשו להגות אותו (אלא אם כן זה ממש בקטנה כמו מיקרוסופט במקום מייקרוסופט).
התופעה נפוצה בדר"כ בשמות לעסק שבוחרים אותם על פי שם המנהל ("אריה שמילוסוביצקי ניהול ואחזקה").
• 3. Made in China
כיום, חלק גדול משמות המוצרים/המותגים הוא מיובא.
כדאי ורצוי לדעת לנכס מלים משפות אחרות אך בזהירות.
לעתים אם יודעים את תרגום המוצר שלנו לשפה אחרת הוא מקבל שם שנשמע יותר "שיקי".
כך לדוגמא החליטה חברה שמשווקת ספות וכורסות לקרוא לעצמה Divani (ספות באיטלקית)
כדי לתת לעצמם שם קצת יותר מעניין מ"מרכז הספות" או וואטאבר.
צליל משפה מסוימת עלול להשמע יותר "חו"ל", אך גם עלול להיות קשה להגייה/מבלבל.
כך לדוגמא ברכב הגרמני Volkswagen (שנאלץ לעבור הסבה ל"פולקסווגן") השאירו את השם התקוע (גרמנים, בכל זאת), והחליטו שלא לשנות אותו למרות הקושי הישראלי לבטא את השם הארוך.
* טיפ קטן אך חשוב: לפני בחירת שם למוצר:רצוי לערוך סקר קטן עם קהל היעד כדי לבחון שם פוטנציאלי בעל צליל חו"לניקי.
לעיתים הישראלים יתחברו לצבריות מאשר למשהו שנשמע אולי יותר טוב אך משדר פחות "בייתיות" (גם זה קורה).
• 4. לא קשור בעליל.
רצוי מאד שלשם המוצר שלכם תהיה משמעות לתועלת של המוצר ("Energizer" ,"To-Go"),
לחוויה שלו ("ארומה" ,"קרמסימו", "פנטזיה") ,
לתגובה של המשתמש ("yahoo!, pepsi"" , "במבה"),
או שישדר עוצמה מסוימת ("Kodak", "Duracell).
שמות כמו "הבנק הבינלאומי הראשון" ועוד שמות "אנציקלופדיים" בסגנון, בדר"כ לא מצליחים לתפוס.
אם בכל זאת חשקה נפשכם בשם מסוים שאינו בעל משמעות וארוך (לדוגמא "Haggen Dazs",
"הריבוע הכחול") ולא עונה על אחד הקריטריונים, לפחות תדאגו שיהיה לו צליל טוב
(על כך בסעיף 6).
בחלק הבא אדבר על עוד טיפים שקשורים לנושא.
אתם מוזמנים להצטרף אלי לפייסבוק ("המדריך לכתיבה שיווקית ולקופירייטינג צבי נגלר")
ולאתר שלי http://www.thehunter.biz לטיפים נוספים.
צבי נגלר הוא קופירייטר מקצועי ומשופשף בוגר תילתן. מנהל חנות לשעבר. כיום עובד כקופירייטר עצמאי ומנהל מדיה חברתית. מומחה לקופירייטינג וכתיבה שיווקית אפקטיבית: כתיבת תוכן לאתרים, שמות, סלוגנים, דפי נחיתה שלא מפסיקים להמיר, וכל דבר אחר שזז ומניע לקוחות לפעולה.